tisdag, mars 13th, 2012...15:40

INSPIRATÖRER #2 Rikard Rasmusson

Jump to Comments

 Unikum som tidsbesparare

AV-Media genomför under året en serie reportage om lärare som använder sig av digitala verktyg i sin undervisning. Vi vill visa upp exempel på och inspirera till olika sätt att använda den nya tekniken. Idag tänkte vi titta på hur man kan använda Unikum som planeringsverktyg och till vår hjälp har vi blivit rekommenderade Rikard Rasmusson på Liljeborgsskolan 7 – 9. Rikard, som är lärare i SO-ämnena, tar emot oss i norra entrén och bjuder på en kopp kaffe innan vi tar plats i hans klassrum framför Smartboarden, där han projicerar Unikum för oss. 

Jag har, precis som många andra, alltid trott att jag haft koll på varje elevs utveckling, men också märkt att det är lätt hänt att man missar delar av innehållet ibland. Som vi har organiserat arbetet i Unikum nu, är risken minimal att något missas.

Rickard Rasmusson

Var det mycket arbete för att komma igång?

Vi satt fyra SO-lärare och tolkade, diskuterade och konkretiserade det centrala innehållet och målen i början av terminen. Detta är alltid bra att göra och Unikum gav oss en anledning till att gå på djupet med dessa centrala pedagogiska frågor. Det klart att det tar mycket tid, men den tiden har man igen mångfalt längre fram enligt mina erfarenheter. Samtidigt är den typ av diskussioner om mål och centralt innehåll som vi hade enormt utvecklande, inte minst med tanke på den nya läroplanen, Lgr11. Det tar tid, men om man gör en ordentlig LPP, så har man även gjort sina skriftliga elevomdömen och sparat enormt mycket tid. Jag räknade ut att jag skulle behöva 80 timmar för att skriva alla mina elevers omdömen enligt de nya föreskrifterna. Det slipper jag nu.

Hur har Unikum gett dig bättre koll på elevernas utveckling i dina ämnen?

– Alla lärare som har börjat jobba på detta sätt har sagt samma sak. Man tror att man har koll, men har det egentligen inte till hundra procent. Med Unikum som planeringsverktyg har fokus på undervisningen blivit mycket klarare. Man vet hela tiden varför och hur man gör något utifrån uppläggen i Unikum. Skärpan har blivit bättre  – den röda tråden i undervisningen har blivit tjockare.

På vilka andra sätt har LPP-arbetet i Unikum påverkat din undervisning?

– Vill man jobba med formativ bedömning med eleverna så underlättar det naturligtvis. Vi har inom arbetslaget försökt att jobba formativt länge, men det har blivit mycket lättare nu.

Hur går det till när du tar fram dina LPP:er?

– Ämnets syfte hämtas automatiskt från Skolverket och där kan man göra ett urval över vad man tycker passar för ett visst moment. Sedan kopplar man på ämnets centrala innehåll och kompletterar med det, vilket är rätt så enkelt. Under rubriken ”Bedömning” preciserar jag vad som ska bedömas i en matris och här kan jag välja att kopiera en befintlig eller göra en egen direkt. Sedan har jag förberett färdiga kategorier  och gjort kopplingar till kursplanen, så att man enkelt kan koppla på dem i matriserna. Det låter kanske komplicerat, men det är väldigt snabbt och smidigt gjort.

Unikum

Jobbar alla lärare här på Liljeborgsskolan med Unikum?

– Alla ska jobba med Unikum, men har kommit olika långt. Förvånansvärt många har kommit väldigt långt. Det som tar tid är att komma över den tekniska tröskeln – innan man hittar i systemet. Men det är fler än jag som kommit fram till att man sparar otroligt mycket tid, men framförallt blir jag mer observant på hur det jag gör i klassrummet är relaterat till styrdokumenten.

Hur har eleverna reagerat på arbetet med Unikum?

–  Mina nya sjuor kommer snabbt in i det. Lägger jag ut en bedömning, så är de inne och kollar på mobilerna och kanske kommer för att diskutera bedömningen. Även under lektionstid går de in och tittar över planeringen och annat på Unikum. Eleverna kan också ge feedback till sin IUP och i vissa moment får de bedöma sig själva utifrån LPP.

Rikard visar oss hur han snabbt kan skapa en överblick över hur eleverna har klarat ett visst kunskapsmål i undervisningen. Det är en grafisk matris som på ett överskådligt sätt visar vilka delar av momentet varje elev har klarat. 

Jag kan överblicka klassen och se vilka delar de har klarat i matrisen här. Det är ett utmärkt sätt att utvärdera sin egen undervisning, eftersom jag kan se vilka moment som inte fungerat och då måste jag fundera över vilka förberedelser och möjligheter eleverna har fått. Det kan vara en markör att de inte har fått öva tillräckligt.

Nu har det blivit bestämt centralt i kommunen att alla ska använda Unikum inom grundskolan. Vad har du för tips till de som fortfarande inte använder sig av verktyget fullt ut?

–  Det är jätteviktigt att man vågar släppa sin gamla pärm eller kalender och använder detta som sitt huvudsakliga verktyg, annars blir det en massa dubbelarbete. I IUP-modulen hamnar allt vi gör. Den fungerar som en samlingsmodul. Vi använder även bloggverktyget där vi kan ta upp saker som inte har direkt med ämnen och kunskapsutveckling att göra. Det går att styra informationen, så att man kan bestämma vem som kan läsa vilket inlägg. Föräldrarna har blivit allt mer positiva till detta sätt att arbeta. Går man som förälder in ett par gånger per termin och tittar så får man en jättebra överblick över vad ens barn gör i skolan. Vi har mött väldigt lite motstånd här bland lärarna. Är man osäker finns det alltid någon ett par skrivbord bort som kan hjälpa till. Vidare måste jag framhålla att bedömningsmodulen är väldigt bra och vi kan uppfylla många av kraven som kom i den nya skollagen. Hade vi inte använt Unikum tror jag att det hade varit väldigt svårt att nå upp till dessa krav. Det hade blivit väldigt krångligt…

Rikard berättar vidare om hur hans arbete med Unikum stärkt elevinflytandet hos hans elever och hur det hjälpt dem att följa sin egen utveckling.

– I Lgr11 trycks det enormt på elevinflytande och då fungerar detta verktyg bra för att verkligen få in det vi planerar i undervisningen. Sedan finns det en metakognitiv poäng med att eleverna kan följa sin egen utveckling moment för moment. De får en uppfattning om hur hur de lär sig och hur deras kunskaper utvecklas. Enligt styrdokumenten måste vi kunna göra en nulägesbedömning när som helst för en elev. Vilka når målen och vilka gör det inte? En början på en utredning eller en början på ett åtgärdsprogram ser man enkelt i Unikum, som alltid ska vara uppdaterad. Den information som ryms måste vi lärare kunna ge i alla ämnen och det är ett enkelt och smidigt sätt att lösa det på. Det har hjälpt mig att uppfylla  höga krav och jag tror att vi har blivit bättre lärare. Det har ökat vår kursplankompetens , vårt fokus och det släpper in eleverna i undervisningen. Ingen behöver någonsin gissa hur vi bedömer eleverna eller om man når målen eller inte. De lär sig mer, eftersom de kan fokusera på vad och hur de lär sig och man kan få ut sammanställningar ämne för ämne.

Har det varit något tekniskt strul kring installationer och sådant?

– Ett tag var det väldigt trögt, men det är åtgärdat nu. Allting ligger online, vilket innebär att man kan göra sina planeringar hemifrån, när det behövs och när skolnätet är lite segt ibland… Vissa delar av Unikum är fortfarande osmidiga och då har vi tagit kontakt med producenten och jag tycker att det är ett lyhört företag som lyssnar på våra önskemål.

Vår intervju börjar närma sig sitt slut, när Rikard tittar lite stressat på sin klocka och inser att han har lektion om fem minuter. Lektionens mål är redan planerad i Unikum, men kaffe går i nuvarande version inte att få i programmet. Vi följer med till fikarummet och frågar Rikard om han skulle vilja dela med sig av sina imponerande arbetssätt med andra lärare i kommunen som inte kommit lika långt.

– I mån om tid. Absolut! Jag vet av egen erfarenhet att man både sparar tid och får en bättre överblick över sina elevers kunskaper, vilket många lärare behöver idag. Inte minst med tanke på att vi har fått nya styrdokument att förhålla oss till.



Leave a Reply