onsdag, maj 23rd, 2012...13:20

Framtidens Lärande – Skolbesök på YBC i Nacka

Jump to Comments

Young Business Creatives, YBC, är en kommunal gymnasieskola i Nacka med cirka 400 elever fördelade på tre program: Ekonomi, Samhällsvetenskap och International Baccalaureate, IB. Skolan slog upp portarna höstterminen 2008 med en vision om att skapa en modern arbetsplats för gymnasieelever hellre än en mer traditionellt inriktad skola. Redan från start har man haft ett en-till-en-koncept, i betydelsen en dator per elev.

Jag var med en delegation på cirka 40 lärare, rektorer, IKT-pedagoger och andra skolrepresentanter, mestadels från gymnasiet, som hälsades välkomna av YBC:s biträdande rektor och tillika en av dess grundare, Daniel Lundqvist. Förutom den öppna planlösningen på skolan, som vi snart ska återkomma till, noterade jag till min förtjusning att det även fanns med representanter från den omhuldade finska skolan på detta studiebesök. Det första som möter besökaren vid entrén är en stor cafeteria enligt modernt ”latte-snitt”, där kaffet smakade utmärkt bör tilläggas.

Lärrarrum på YBC, AV-Media CC-BY-SA-NC

På själva skolplanet är det idel öppen planlösning. Väggarna utgörs av glaspartier från golv till tak på såväl klassrum som lärarrum och skolledning, vilket skapar en hisnande känsla av transparens. Man ser nästan allt som försiggår på den våning man befinner sig. Det finns inga korridorer utan mitten av varje våning består av en stor gemensam yta, som enligt utsago används till storföreläsningar och seminarier.

YBC:s pedagogik bygger på att eleverna är uppkopplade till varandra och mot omvärlden. Lärarna använder sig av formativ bedömning i så stor utsträckning som det är möjligt.  Som digital plattform har man valt Google Apps, vilket enligt mina erfarenheter blivit allt vanligare på en-till-en skolor. En betydande del av elevernas skapande och redovisningar sker digitalt på elevernas egna hemsidor, som skapats i Google Sites – en av delarna i Google Apps. Daniel Lundqvist höll ett långt föredrag om olika skolprojekt, skolans pedagogiska tanke och om hur viktigt det är att fokusera på elevernas motivation. Mycket av YBC:s pedagogiska profil påminner om Tänk Om-konceptet, som vi har skrivit om i ett tidigare blogginlägg. Det är således ingen slump att Tänk Oms nuvarande VD, Hans Renman, var YBC:s första rektor och en av skolans grundare.

Daniel Lundqvist flankerades under sin genomgång av tre elever samt en medielärare, som beskrev ett av terminens mer lyckade projekt. Lärarna hade skapat ett projekt med det blygsamma namnet ”Uppdrag: Förändra världen”. Projektet gick ut på att lärarna hade riggat olika situationer där eleverna skulle reta sig på olika företeelser i när- och fjärrsamhället, för att sedan formulera olika strategier för en förändring. Det kunder handla om alltifrån att ändra lokaltrafikens, SL, tidtabeller till olika miljöprojekt. Det är i sammanhanget viktigt att påpeka att alla projekt var skarpa, i meningen ”på riktigt”. Eleverna vittnade om hur konstigt, i positiv bemärkelse, det kändes när de stod på SL:s huvudkontor och blev bemötta som vilka vuxna som helst. Detta gav mig ett par tankeställare. Dels vilken tolerans många elever har skapat gentemot rena skoluppgifter och dels vilken motivation som skarpa projekt förankrade i verkligheten kan ge. Eleverna var med i planeringsarbetet och fick även vara delaktiga i att titta på vilka mål och centralt innehåll som integrerades i de olika projekten. Enligt Daniel Lundqvist kräver denna typ av skarpa och öppna projekt att man som pedagog ser sig mer som en designer av själva lärandet än som lärare i traditionell bemärkelse:

– Vi behöver inte fler lärare i Sverige. Vad vi behöver är ”learning designers”, som skapar och riggar lärsituationer där eleverna ses som subjekt för själva lärandet.

För att vidare poängtera vikten av att eleverna är ute i verkligheten i riktiga projekt använde sig Daniel Lundqvist av en fotbollsallegori:

– Skulle en fotbollsspelare fortsätta att träna hårt och tycka att det är kul med fotboll om man inte får spela en enda match på 15 år?!

Jag tror att frågan var retoriskt menad..

Det levererades en hel del tänkvärda ”oneliners” om skolans aktuella status och om hur skolan kan förbättras i Sverige och det märktes att Daniel Lundqvist är en van talare och föredragshållare. En tänkvärd betraktelse är att när man jämför den snabba utvecklingen av informationstillgänglighet med resultaten i skolan, så får man två divergerande kurvor. Information och kunskap är naturligtvis inte samma sak, men den senare bygger på den förra. För visst är det väl konstigt att informationsrevolutionen inte syns i skolresultaten i ett så tekniskt framstående land som Sverige? Det är en fråga väl värd att begrunda för alla oss lärare…

.Som sista punkt vill jag delge de finska delegaternas kommentarer kring hur YBC arbetar.

– Vi har väldigt mycket ”PISA-turister” i Finland på grund av våra fantastiska resultat i PISA-studien. Min personliga åsikt är att bra PISA-resultat dödar kreativiteten. I Finland vill myndigheterna att vi ska individualisera utbildningen ännu mer och då försvinner alla de kollaborativa vinster som finns här där ni övar mycket på teamwork. Vissa grunder måste man ha innan man kan släppa loss kreativiteten och det är vi bra på i Finland, men teamwork tränar vi nästan inte alls på och det är en grund för kreativitet – att få upptäcka och lära tillsammans med andra.  Om nu ni är bra på teamwork och kreativitet medan vi är bra på individualiserat lärande och de skarpa teoretiska grunderna, så borde Åland vara en perfekt plats för världens bästa skola.

Den sista kommentaren följdes av skratt, men därmed är det inte sagt att det behöver vara fel tänkt…

 



Leave a Reply